15 nowości w pół roku

Choć jesteśmy dopiero w połowie roku, w 2023 do naszego garażu dołączyło już 15 nowych aut. 5 z nich ma moc ponad 700 KM. Włoskie GT, ostre supersamochody, superSUVy, amerykańskie legendy, rajdowe klasyki.

Poniżej pełna lista, a to nie koniec tegorocznych zakupów.

Ferrari 812 GTS

Po raz pierwszy od 50 lat Ferrari produkowało seryjnie auto z legendarnym, wolnossącym V12 pod maską oraz otwieranym dachem – czysta symfonia z wydechu, bez zbędnych wygłuszeń. Spieszmy się kochać widlaste dwunastki, tak szybko odchodzą… Według zapowiedzi to ostatni 12-cylindrowy silnik z Maranello nieskażony turbodoładowaniem, ani elektrycznym wspomaganiem (gotowy przepis na nadwagę). 812 GTS ma niesamowitą charyzmę, jest prawdziwym królem motoryzacji. Oprócz dźwięku, przenosi na tylną oś równe 800 koni mechanicznych, zdolne zrywać asfalt i wytrącić z równowagi nawet doświadczonego kierowcę. Nic dziwnego, że Ferrari dało możliwość zakupu tego auta tylko najlepszym klientom. Nasz egzemplarz to jeden z ostatnich wyprodukowanych, ze specyfikacją wzbogaconą o elementy Ferrari Atelier, jak ręcznie malowana tarcza Scudetto.

TYP 2-miejscowy spider
SILNIK 6,5l V12 wolnossący
MOC 800 KM
NAPĘD RWD
0-100 KMH 2,9 s
VMAX 340 km/h

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Wszyscy na to czekali. Porsche po latach prac i próśb fanów uwolniło potencjał swojego mniejszego sportowca. GT4 RS ma (dosłownie) wielkie serce – ma 4-litrowy, wolnossący silnik z GT3 o wyścigowym rodowodzie. Umieszczony centralnie, tuż za kubełkowymi fotelami, kręci się do 9 tys. obrotów na minutę wywołując ciarki u kierowcy i prośby o zatyczki do uszu u pasażerów. Ostatni tysiąc to istna symfonia. Torowy charakter godny RSa podkreśla zaawansowana aerodynamika, regulowane zawieszenie, rollbar i ultraszybki automat PDK – to szalenie skuteczne narzędzie. Prawdziwa fabryka emocji, szczególnie, że przez krótszy rozstaw osi krótszy rozstaw osi Cayman jest bardziej skory do zabawy od 911 GT3. Recenzenci z evo odważnie stawiają GT4 RS pośród najdoskonalszych aut z centralnym silnikiem… EVER. Czas na klubowe recenzje.

TYP 2-miejscowe coupé
SILNIK 4.0l B6 wolnossący
MOC 500 KM
NAPĘD RWD
0-100 KMH 3,4 s
VMAX 315 km/h

McLaren 720S Spider

Szczytowe osiągnięcie kategorii supercarów, z osiągami godnymi hypercara. Odebraliśmy jeden z ostatnich wyprodukowanych egzemplarzy w wariancie Spider. Jest równie sztywny dzięki karbonowemu monocoque, nie traci unoszonych do góry drzwi, a waży zaledwie kilka kilogramów więcej (wciąż mniej niż VW Golf). Nieziemsko przyspiesza i trzyma się drogi dzięki aktywnej aerodynamice i regulacji zawieszenia, czy nawet sterowania kątem poślizgu. Ryk z tytanowego układu wydechowego przypomina wyścigowe tony, ale widoczność i wygoda wsiadania są na dobrym poziomie. A to wszystko w kolorze lawendy.

TYP 2-miejscowy spider
SILNIK 4,0l V8 biturbo
MOC 720 KM
NAPĘD RWD
0-100 KMH 2,9 s
VMAX 341 km/h

Aston Martin DBX 707

Nowy król superSUVów – najszybszy i najmocniejszy, przekraczający granice rozsądku SUV zdolny pędzić z maksymalną prędkością 310 km/h, preferujący przeniesienie napędu wyłącznie na tylną oś czego nie znajdziemy w żadnej innej maszynie tego typu. Standardowy DBX był piękny, luksusowo wykonany i dobrze brzmiał, 707 położył konkurencję w kategorii jazdy. Moc daje prawdziwe emocje z jazdy, zawieszenie ukrywa masę i gabaryty, a trakcja jest na wysokim poziomie, do momentu zerwania jej powerslidem. W matowych barwach F1 Astona.

TYP 5-miejscowy SUV
SILNIK 4,0l V8 twinturbo
MOC 707 KM
NAPĘD AWD
0-100 KMH 3,3 s
VMAX 310 km/h

Ferrari F12 Berlinetta Tailor Made

Berlinetta szybko wpisała się do kanonu najbardziej szanowanych modeli w historii Ferrari. Nie trzeba nam tego tłumaczyć – czerwony egzemplarz przeżył z nami wiele wspaniałych wypraw i rezerwacji. Chcąc zachować przywilej tych dostępnych dla nielicznych emocji, witamy w garażu niemal dziewiczy egzemplarz, wyjątkowy o tyle, że jedyny na świecie w tym lakierze – Grigio Granito (malowanie Tailor Made, z palety Maserati MC Stradale). Takie wolnossące V12 to spełnienie marzeń pasjonatów i kolekcjonerów, stąd trafi do naszej grupy koneserskiej i zostanie pewnie już na zawsze.

TYP 2-miejscowe coupé
SILNIK 6,3l V12 wolnossący
MOC 740 KM
NAPĘD RWD
0-100 KMH 3,1 s
VMAX 350 km/h

Ferrari Portofino

Najlepsze Ferrari w wakacyjną podróż, zbudowane stricte dla przyjemności z jazdy, z dala od torów wyścigowych – czyste dolce vita.  To w zasadzie niewielkie GT, w które pomimo składanego, sztywnego dachu, wygodnie się spakujesz. Portofino nie męczy w trasie, a osiągi, aparycja i dźwięk są godne supersportowca. Technicznie to spory krok naprzód po Californii. Długo czekaliśmy na ten model we flocie, ale wyjątkowa konfiguracja wynagradza oczekiwanie.

TYP 2+2 coupé-cabrio
SILNIK 3.9l V8 twinturbo
MOC 600 KM
NAPĘD RWD
0-100 KMH 3,5 s
VMAX 320 km/h

Mercedes-AMG G 63

Samochód piękny w swojej absurdalności, choć nowa generacja zyskała zupełnie inny poziom komfortu, równy najlepszym SUVom (do pewnej prędkości). Wnętrze rozpieszcza luksusem, a po kuracji AMG trudno uwierzyć, że coś tych gabarytów przyspiesza tak szybko. Przy już czwartym egzemplarzu G 63 tej wersji w klubowym garażu, zdecydowaliśmy się na odrobinę ekstrawagancji. Lakier Green Hell Magno pochodzi z AMG GT R, swego czasu rekordzisty Zielonego Piekła, północnej pętli Nurburgringu. Metaliczne kliknięcie zamykających się drzwi jest znakiem rozpoznawczym G Klasy na równi z dźwiękiem V8 serwowanym przez końcówki wydechu umiejscowione po bokach. Siedząc w korku ponad wzrokiem ciekawskich, zachowasz w nim anonimowość, choć tego samochodu nie da się nie zauważyć.

TYP 5-miejscowy off-roader
SILNIK 4,0l V8 twinturbo
MOC 585 KM
0-100 KMH 4,5 s
VMAX 220 km/h

Corvette C8 Convertible

Po arcydługim oczekiwaniu na wersję europejską, w końcu w naszych rękach – pierwsza w historii Corvette z centralnie umieszczonym silnikiem. Czy to oznacza, że na dobre zbliży się do czołowych europejskich supersamochodów? Damy znać. O utrzymanie ducha amerykańskiej ikony dba tradycyjne, wolnossące 6,2 l V8. No replacement for displacement. Ostre linie nadwozia zyskują na żywo, jest spektakularnie, a otwierany dach pomaga złapać wszystkie tony symfonii widlastej ósemki.

TYP 2-miejscowy spider
SILNIK 6,2l V8 wolnossący
MOC 495 KM
NAPĘD RWD
0-100 KMH 2,9 s
VMAX 312 km/h

Dodge Challenger Hellcat

Amerykanie w bardzo specyficzny sposób manifestują swoją wielkość. Również w odniesieniu do motoryzacji, wszystko musi być większe, mocniejsze, głośniejsze i napędzane potężnym silnikiem, z dala od europejskich norm i downsizingu. Kot z piekła rodem zapewnia wybitnie pierwotne emocje. Na pewno nie jest pogromcą ciasnych zakrętów. To samochód od samego początku projektowany z myślą o wyścigach typu drag. Mistrz prostej i postrach zagranicznych odpowiedników, którzy próbują chociaż zbliżyć się do jego wściekłej i dzikiej natury. Nie zamykamy się na konstrukcje piękne w swojej prostocie, Challenger z kompresorem to rasowy twardziel z charakterem, tylko dla odważnych.

TYP 4-miejscowe coupé
SILNIK 6.2l V8 kompresor
MOC 717 KM
NAPĘD RWD
0-100 KMH 3.5 s
VMAX 320 km/h

Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé

„One man – one engine” – filozofia produkcji silników AMG, zgodnie z którą jeden inżynier jest odpowiedzialny za cały montaż motoru, aż po własnoręczny podpis na zdobiącej go plakietce. Wybór tego nieszablonowego samochodu to hołd dla napędzającego go V8. Mercedes-AMG żegna się w tym segmencie ze swoją legendarną jednostką. GLC to prawdziwy siłacz, kipi mocą w kompaktowym, wręcz dyskretnym opakowaniu. Jednocześnie jest uniwersalne, do użytku z rodziną, w trasie lub w mieście. Zdradza go szlachetny dźwięk i parę detali (hamulce, wydechy, poszerzenia). W środku carbon, fotele i skóry znane z najdroższych modeli z Affalterbach. Zakładając Klub kilkanaście lat temu nie pomyślelibyśmy, że odnajdziemy godną zachowania wartość w SUVie Coupé średniej wielkości…

TYP 5-miejscowy SUV coupé
SILNIK 4.0l V8 BiTurbo
MOC 510 KM
DRIVE AWD
0-100KMH 3,8 s
VMAX 280 km/h

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Stelvio Q ma osiągi na poziomie Urusa, supercarowy temperament i włoski urok za ułamek jego ceny. Rzadki lakier Montreal Green pięknie podkreśla jej zgrabną jak przystało na Alfę sylwetkę, choć daleko temu do nachalnego emanowania mocą. Układ wydechowy zakończony czterema ogromnymi końcówkami wydaje dźwięki godne Ferrari, z którym silnik V6 ma wspólne geny. Zdecydowanie nie brak tu emocji, szczególnie wpinając kolejne biegi słusznymi w formie łopatkami i patrząc na analogowe zegary. A przy tym można się swobodnie spakować z rodziną lub przyjaciółmi i jechać w podróż z napędem na 4 koła.

TYP 5-miejscowy SUV
SILNIK 2,9l V6 biturbo
MOC 510 KM
0-100 KMH 3,7 s
VMAX 280 km/h

 Mitsubishi Lancer EVO IX

Poszukiwania EVO IX w fabrycznym stanie to nie „szukanie igły w stogu siana” a wręcz poszukiwania złotego pociągu. Setki fałszywych tropów w postaci upalanych aut i wątpliwe istnienie skarbu, o którym wszyscy marzą, mogą skutecznie zniechęcić. Nasz złoty pociąg uchował się przed motorsportem i biegiem lat na ciepłym południu Europy. Czerwony egzemplarz jest jak podróż w czasie do salonu Mitsubishi w 2007 roku, gdy wydawało się, że nie ma bardziej doskonałego auta, niż to. Prawdziwa legenda, lżejsza i bardziej analogowa od EVO X, daje kierowcy doskonały feedback, czyste osiągi i analogowe emocje. Zachowujemy je na zawsze.

TYP 5-miejscowy sedan
SILNIK 2.0l R4 turbo
MOC 280 KM
NAPĘD AWD
0-100KMH 5.8 s
VMAX 245 km/h

 Honda Civic Type R FL5

Zapewne najbardziej dopracowane auto pędzone przednią osią w historii. Kolejne generacje CTR mają od lat szczególne miejsce w naszym garażu. Najnowsza to mocny zwrot w kierunku toru – jest jeszcze sztywniejsza, ma wielkie skrzydło w stylu GT3, słusznych rozmiarów chłodnice, pełnoprawne kubełki. Jednocześnie, wizualnie projekt nabrał ogłady, zniknęły kreskówkowe kształty. To propozycja dla poszukujących analogowych emocji – silnik z VTEC i metalowy drążek aż od nich kipią. Nowy CTR kosztuje 250 tys. zł a po podobny feeling trzeba wydać blisko 2x tyle.

TYP 5-miejscowy hatchback
SILNIK 2.0l R4 turbo
MOC 329 KM
NAPĘD FWD
0-100 KMH 5.4 s
VMAX 275 km/h

Mitsubishi Lancer EVO X GSR

Ostatnia ewolucja legendarnej rajdówki, jednego z klubowych ulubieńców. Przez nasz garaż przeszło wiele dziesiątek, obecny line-up składa się z przygotowanej torowo, przygotowanej drogowo i tego egzemplarza – białego kruka nieskalanego modyfikacjami. Chodzi o zachowanie oryginalnego charakteru, który ukształtowali inżynierowie Mitsubishi. Gdy większość EVO X skończyło jako mniej lub bardziej udane projekty tuningowo-rajdowe, my mamy do dyspozycji wehikuł czasu w perfekcyjnej kondycji. Samego samochodu nie trzeba przedstawiać, jest ikoną. Takich aut już nie będzie.

TYP 5-miejscowy sedan
SILNIK 2,0l R4
MOC 295 KM
0-100 KMH 5,4 s
VMAX 240 km/h

Aston Martin Cygnet

Każdy o nim słyszał, niemal nikt nie widział. Mamy w garażu jedyny egzemplarz w Polsce i jeden z około 300 wyprodukowanych Cygnetów. Powstał, by posiadacze Aston Martina nie musieli rozstawać się z ukochaną marką w jeździe miejskiej. Legenda głosi, że dodawano je do One-77 – hypercara Aston Martina. O dziwo Cygnet nigdy nie został samochodem Jamesa Bonda, a nie brak mu do tego dystyngowanego charakteru. Ten samochód jest jak ekskluzywna biżuteria – aluminiowe detale ręcznej roboty, alcantara na podsufitce i typowa dla Astona skóra z wymyślnymi przeszyciami to przeciwieństwo prêt-à-porter dzisiejszej motoryzacji. Rynek kolekcjonerów już to docenia, pora na klubową komisję.

O Cygnecie możecie dowiedzieć się więcej w oddzielnym wpisie.

TYP 4-miejscowy compact car
SILNIK 1.3l wolnossący
MOC 98 KM
0-100 KMH 11,8 s
VMAX 171 km/h

 

Powrót

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *