Goodwood Festival of Speed

W tym tygodniu wylatujemy klubowo na najciekawsze wydarzenie motoryzacyjne świata. Zobaczmy, co nas czeka.

Pięć tysięcy hektarów w hrabstwie West Sussex, osadzone w archetypicznym krajobrazie południowej Anglii. Licząca wiele stuleci posiadłość-rezydencja rodu Lennoxów, Książąt Richmond. Okazały pałac z początku XVII wieku. Lotnisko RAF, z którego w latach wojny operowały Spitfire’y, a przez chwilę bazowały także polskie dywizjony 303 i 302. Słynny tor wyścigowy na obwodnicy lotniska, na którym m.in. w 1962 r. poważnym wypadkiem zakończył karierę Stirling Moss, 8 lat później zginął Bruce McLaren, a obecnie odbywa się doroczne Goodwood Revival. Także tor wyścigów konnych, dwa pola golfowe, pole do krykieta i wielkie organiczne gospodarstwo rolne. To wreszcie – na terenie posiadłości książęcej – główna siedziba, biuro projektowe i fabryka marki Rolls-Royce.

Goodwood Revival na torze wyścigowym wokół dawnego lotniska RAF

Festiwal prędkości i dźwięku

Dzisiaj interesuje nas ułamek tej imponującej całości: Goodwood Festival of Speed. Coroczna (od 1993 r.) impreza ściągająca śmietankę towarzyską i motoryzacyjną świata. W istocie to Hillclimb, czyli mini-wyścig górski na niespełna dwukilometrowym odcinku – podjazd prywatną drogą na terenie majątku pod wzgórze Goodwood. Może nie brzmi to spektakularnie, ale liczy się, kto i czym jedzie. W poprzednich edycjach… Wymyśl dowolną sławę, a na pewno tam była.

Parada uczestników Goodwood Hillclimb na linii mety ubiegłorocznego Festiwalu Prędkości

W tym roku wśród wielu innych gwiazd wystąpią Sir Jackie Stewart, Jacky Ickx, Emerson Fittipaldi, Derek Bell, Mika Häkkinen, Damon Hill, Rubens Barrichello, Tom Kristensen. Ze świata rajdowego: Rauno Aaltonen, Stig Blomqvist, Juha Kankkunen, Miki Biasion, Petter Solberg i Sébastien Ogier. Ze świata cyrku: Ken Block.

Dwie legendy w jednym: Sir Stirling Moss prowadzi Mercedesa W196, bolid Formuły 1 nie do pokonania w sezonie 1955

Tegoroczny Festiwal odbywa się pod hasłem „Speed Kings – motorsport record breakers”. Zobaczymy więc wiele samochodów i kierowców, którzy zapisali się w historii sportu samochodowego rekordowymi wyczynami – najszybszymi okrążeniami wszelkich torów, największą liczbą zwycięstw, pole positions, tytułów; sporo nawiązań będzie także do utytułowanych producentów i teamów sportowych.

Na tle Goodwood House – Maserati MC12 GT1 Centenario – model na stulecie marki

Podczas Festiwalu odbędą się premiery kilku nowych samochodów, w tym najbardziej usportowionej wersji Forda GT oraz Shelby GT500. Ferrari pokaże trzy najnowsze prototypy – P80/C, SP3JC oraz Monza SP2. Obchodzący stulecie Bentley wystawi 30 najważniejszych modeli ze swej historii, w tym najdroższy obecnie egzemplarz Birkin Blower z 1929 roku. Głównym motywem będzie 70. rocznica pierwszego udziału Aston Martina w wyścigu Goodwood – prawdopodobnie modele tej marki zawisną na spektakularnej „karuzeli” nad głowami gości przed Goodwood House.

Samochody F1 i WRC, wyczynowe i cywilne, stuletnie i przedpremierowe, a każde walczy o swój czas, swoje ułamki sekundy na stoperze. Na zdjęciu Bentley Birkin Blower z 1929 roku.

Trwają spekulacje, czy w tym roku uda się pobić liczący już 20 lat rekord trasy w Goodwood, ustanowiony przez kierowcę F1 Nicka Heidfelda w McLarenie MP4/13 i wynoszący 41,6 sek. W zeszłym roku próbę podjął Volskwagen, angażując do tego duet dzierżący rekord wyścigu na Pikes Peak, czyli Romian Dumas za kierownicą VW ID R. Bez powodzenia. W tym roku wiele wskazuje na to, iż próbę podejmie Porsche ze swoim 919 Hybrid Evo, które zmiotło w połowie 2018 roku rekord Nürburgring Nordschleife z czasem 5 min 19 sek. Patrząc na możliwości tej maszyny, szybszej na niektórych torach od obecnych bolidów F1, można obstawiać wysokie szanse na nowy rekord.

Trasa hillclimbu czyli alejka w parku przy pałacu, ochronne bale siana jak za dawnych lat i zabytki przemieszane z nowościami – to właśnie Festival of Speed. Na zdjęciu Nick Heidfeld w McLarenie MP4/13

Ostatniego dnia, w niedzielę, trzy najszybsze auta z wyścigu będą wystawione przy Goodwood House, aby każdy z gości mógł dotknąć legend. Po raz pierwszy w tym roku organizowana jest strefa driftu oraz pokazów kaskaderskich.

Sam Festiwal także zapowiada się rekordowo jeśli chodzi o frekwencję oraz liczbę i jakość uczestniczących samochodów. Prawdopodobnie w historii motoryzacji nie zgromadzono dotąd tak imponującego zestawu maszyn.

W ubiegłym roku karuzelę przed fasadą pałacu zajęła wystawa 70 lat Porsche. Za kilka dni wystąpi tam Aston Martin

Za linią mety

A wszystko to, dopóki chodzą tłoki w cylindrach, a po parku rozchodzą się najwspanialsze dźwięki z dziejów motoryzacji. Bo Goodwood to także czas ciszy – jedyne w swoim rodzaju spotkanie zaparkowanych pojazdów, ich właścicieli i kierowców. Połączenie padoku F1, rajdowego parc fermé, parady sław, garden party możnych z urodzenia lub kariery oraz oszałamiającej kuchni i palety najwytworniejszych koktajli. Od czwartku do finałowej niedzieli czekają nas dni pełne emocji i wrażeń, długie wieczory, krótkie noce i o poranku od nowa fanfary uruchamianych sportowych silników. Tego nie da się opisać – to po prostu trzeba zobaczyć, usłyszeć i poczuć. Co właśnie za kilka dni zrobimy w klubowym gronie.

Padok czyli… nic dodać. To tutaj wśród fanów i aut mignie nam Derek Bell i sędziwy kowboj wyścigów Arturo Merzario, który w 1976 r. wyciągnął Laudę z płomieni

10 najszybszych podjazdów trasy Goodwood

Msce Rok Kierowca Samochód Czas
1 1999 Nick Heidfeld McLaren MP4/13 41,60
2 2003 Graeme Wight, Jr. Gould GR51 42,90
3 2018 Romain Dumas Volkswagen I.D. R 43,86
4 2008 Justin Law Jaguar XJR8/9 44,19
5 2009 Justin Law Jaguar XJR8/9 44,40
6 2008 Anthony Reid Williams-Cosworth FW07B 44,58
7 2014 Sébastien Loeb Peugeot 208 T16 Pikes Peak 44,60
8 2012 Gary Ward Leyton House-Judd CG901B 44,64
9 2015 Olly Clark Subaru Impreza “Gobstopper II” 44,91
10 1996 Jonathan Palmer Williams FW07B 45,00
Powrót

Goodwood Festival of Speed