Goodwood Festival of Speed

W tym tygodniu wylatujemy klubowo na najciekawsze wydarzenie motoryzacyjne świata. Zobaczmy, co nas czeka.

Pięć tysięcy hektarów w hrabstwie West Sussex, osadzone w archetypicznym krajobrazie południowej Anglii. Licząca wiele stuleci posiadłość-rezydencja rodu Lennoxów, Książąt Richmond. Okazały pałac z początku XVII wieku. Lotnisko RAF, z którego w latach wojny operowały Spitfire’y, a przez chwilę bazowały także polskie dywizjony 303 i 302. Słynny tor wyścigowy na obwodnicy lotniska, na którym m.in. w 1962 r. poważnym wypadkiem zakończył karierę Stirling Moss, 8 lat później zginął Bruce McLaren, a obecnie odbywa się doroczne Goodwood Revival. Także tor wyścigów konnych, dwa pola golfowe, pole do krykieta i wielkie organiczne gospodarstwo rolne. To wreszcie – na terenie posiadłości książęcej – główna siedziba, biuro projektowe i fabryka marki Rolls-Royce.

Goodwood Revival na torze wyścigowym wokół dawnego lotniska RAF

Festiwal prędkości i dźwięku

Dzisiaj interesuje nas ułamek tej imponującej całości: Goodwood Festival of Speed. Coroczna (od 1993 r.) impreza ściągająca śmietankę towarzyską i motoryzacyjną świata. W istocie to Hillclimb, czyli mini-wyścig górski na niespełna dwukilometrowym odcinku – podjazd prywatną drogą na terenie majątku pod wzgórze Goodwood. Może nie brzmi to spektakularnie, ale liczy się, kto i czym jedzie. W poprzednich edycjach… Wymyśl dowolną sławę, a na pewno tam była.

Parada uczestników Goodwood Hillclimb na linii mety ubiegłorocznego Festiwalu Prędkości

W tym roku wśród wielu innych gwiazd wystąpią Sir Jackie Stewart, Jacky Ickx, Emerson Fittipaldi, Derek Bell, Mika Häkkinen, Damon Hill, Rubens Barrichello, Tom Kristensen. Ze świata rajdowego: Rauno Aaltonen, Stig Blomqvist, Juha Kankkunen, Miki Biasion, Petter Solberg i Sébastien Ogier. Ze świata cyrku: Ken Block.

Dwie legendy w jednym: Sir Stirling Moss prowadzi Mercedesa W196, bolid Formuły 1 nie do pokonania w sezonie 1955

Tegoroczny Festiwal odbywa się pod hasłem „Speed Kings – motorsport record breakers”. Zobaczymy więc wiele samochodów i kierowców, którzy zapisali się w historii sportu samochodowego rekordowymi wyczynami – najszybszymi okrążeniami wszelkich torów, największą liczbą zwycięstw, pole positions, tytułów; sporo nawiązań będzie także do utytułowanych producentów i teamów sportowych.

Na tle Goodwood House – Maserati MC12 GT1 Centenario – model na stulecie marki

Podczas Festiwalu odbędą się premiery kilku nowych samochodów, w tym najbardziej usportowionej wersji Forda GT oraz Shelby GT500. Ferrari pokaże trzy najnowsze prototypy – P80/C, SP3JC oraz Monza SP2. Obchodzący stulecie Bentley wystawi 30 najważniejszych modeli ze swej historii, w tym najdroższy obecnie egzemplarz Birkin Blower z 1929 roku. Głównym motywem będzie 70. rocznica pierwszego udziału Aston Martina w wyścigu Goodwood – prawdopodobnie modele tej marki zawisną na spektakularnej „karuzeli” nad głowami gości przed Goodwood House.

Samochody F1 i WRC, wyczynowe i cywilne, stuletnie i przedpremierowe, a każde walczy o swój czas, swoje ułamki sekundy na stoperze. Na zdjęciu Bentley Birkin Blower z 1929 roku.

Trwają spekulacje, czy w tym roku uda się pobić liczący już 20 lat rekord trasy w Goodwood, ustanowiony przez kierowcę F1 Nicka Heidfelda w McLarenie MP4/13 i wynoszący 41,6 sek. W zeszłym roku próbę podjął Volskwagen, angażując do tego duet dzierżący rekord wyścigu na Pikes Peak, czyli Romian Dumas za kierownicą VW ID R. Bez powodzenia. W tym roku wiele wskazuje na to, iż próbę podejmie Porsche ze swoim 919 Hybrid Evo, które zmiotło w połowie 2018 roku rekord Nürburgring Nordschleife z czasem 5 min 19 sek. Patrząc na możliwości tej maszyny, szybszej na niektórych torach od obecnych bolidów F1, można obstawiać wysokie szanse na nowy rekord.

Trasa hillclimbu czyli alejka w parku przy pałacu, ochronne bale siana jak za dawnych lat i zabytki przemieszane z nowościami – to właśnie Festival of Speed. Na zdjęciu Nick Heidfeld w McLarenie MP4/13

Ostatniego dnia, w niedzielę, trzy najszybsze auta z wyścigu będą wystawione przy Goodwood House, aby każdy z gości mógł dotknąć legend. Po raz pierwszy w tym roku organizowana jest strefa driftu oraz pokazów kaskaderskich.

Sam Festiwal także zapowiada się rekordowo jeśli chodzi o frekwencję oraz liczbę i jakość uczestniczących samochodów. Prawdopodobnie w historii motoryzacji nie zgromadzono dotąd tak imponującego zestawu maszyn.

W ubiegłym roku karuzelę przed fasadą pałacu zajęła wystawa 70 lat Porsche. Za kilka dni wystąpi tam Aston Martin

Za linią mety

A wszystko to, dopóki chodzą tłoki w cylindrach, a po parku rozchodzą się najwspanialsze dźwięki z dziejów motoryzacji. Bo Goodwood to także czas ciszy – jedyne w swoim rodzaju spotkanie zaparkowanych pojazdów, ich właścicieli i kierowców. Połączenie padoku F1, rajdowego parc fermé, parady sław, garden party możnych z urodzenia lub kariery oraz oszałamiającej kuchni i palety najwytworniejszych koktajli. Od czwartku do finałowej niedzieli czekają nas dni pełne emocji i wrażeń, długie wieczory, krótkie noce i o poranku od nowa fanfary uruchamianych sportowych silników. Tego nie da się opisać – to po prostu trzeba zobaczyć, usłyszeć i poczuć. Co właśnie za kilka dni zrobimy w klubowym gronie.

Padok czyli… nic dodać. To tutaj wśród fanów i aut mignie nam Derek Bell i sędziwy kowboj wyścigów Arturo Merzario, który w 1976 r. wyciągnął Laudę z płomieni

10 najszybszych podjazdów trasy Goodwood

Msce Rok Kierowca Samochód Czas
1 1999 Nick Heidfeld McLaren MP4/13 41,60
2 2003 Graeme Wight, Jr. Gould GR51 42,90
3 2018 Romain Dumas Volkswagen I.D. R 43,86
4 2008 Justin Law Jaguar XJR8/9 44,19
5 2009 Justin Law Jaguar XJR8/9 44,40
6 2008 Anthony Reid Williams-Cosworth FW07B 44,58
7 2014 Sébastien Loeb Peugeot 208 T16 Pikes Peak 44,60
8 2012 Gary Ward Leyton House-Judd CG901B 44,64
9 2015 Olly Clark Subaru Impreza “Gobstopper II” 44,91
10 1996 Jonathan Palmer Williams FW07B 45,00
Powrót

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *